اشتراک گذاری پست

انواع ویدیوها در ویدیو مارکتینگ

انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی

در بازاریابی ویدیویی، با توجه به بی‌حوصله بودن کاربران اینترنتی، معمولاً فیلم‌های کوتاه در اولویت قرار می‌گیرند. البته استفاده از لفظ فیلم در این مورد شاید کمی گیج کننده باشد، زیرا امروزه می‌بینیم که انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ها نیز در قالب ویدیوهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند و نمونه‌های مختلفی از آنها در اینترنت و در تلویزیون پخش می‌شود.

 به طور کلی ویدیوهای استفاده شده در بازاریابی ویدیویی را می‌توانیم در 12 دسته کلی زیر قرار دهیم:

  • ویدیو معرفی محصول: این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی یک محصول ساخته می‌شوند و معمولاً توسط فروشگاه‌های در رسانه‌های مختلف مانند یوتیوب و آپارات گذاشته می‌شوند تا به نوعی تبلیغ محصول آنها باشد.
  • ویدیو معرفی برند: این ویدیوها برای معرفی یک برند خاص ساخته می‌شوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.
  •  ویدیو رویدادها و وقایع: این ویدیوها توسط برخی شرکت‌های یا حتی رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید می‌شوند. نمونه ویدیوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.

 

ویدیو مارکتینگ

 

  •  ویدیو مربوط به مصاحبه‌های تخصصی: در این ویدیو، یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول یا یک اختراع صورت می‌گیرد و برخی اطلاعات فنی در مورد آن ارائه می‌شود.
  •  ویدیوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت: این مورد هم مانند ویدیو معرفی محصول است و ممکن است در رابطه با آموزش و راهنمای استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت تولید شود که امروزه در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از آنها استفاده می‌شود.
  •  ویدیوهای توصیفی: این فیلم‌ها برای توصیف یک موضوع یا یک رویداد خاص تولید می‌شوند و با توجه به موضوع ممکن است جنبه تجاری یا غیر تجاری داشته باشند.
  •  ویدیوهای انیمیشنی و موشن گرافیک‌ها: در حال حاضر از بالاترین سطح محبوبیت در بازاریابی و تبلیغات برخوردار هستند و بیشتر افراد جامعه و مخاطبان و می‌توانند با این ویدیوها ارتباط برقرار کنند.
  •  ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان: این ویدیوها به طور ویژه در مورد مشتریان و اظهارات آنها در مورد یک محصول یا خدمات تولید می‌شود. اگرچه این فیلم‌ها به نوعی برای مشتریان هستند، اما نقش تبلیغاتی آنها در بازاریابی ویدیویی غیر قابل انکار است.
  •  ویدیوهای زنده: ویدیوهای زنده به عنوان یک سیستم پوششی برای ویدیوهای پخش‌شده قبلی هستند و در واقع افراد سازنده این ویدیوها سعی می‌کنند که با استفاده از این روش، کاستی‌ها و مشکلات ویدیوهای قبلی را مرتفع کنند. البته تیم‌های تبلیغاتی از این حربه برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود استفاده می‌کند.
  •  ویدیوهای 360 درجه پانوراما: این ویدیوها برای ایجاد تصاویر مجازی از مکان‌ها و شرکت‌های مختلف ساخته می‌شود. نمونه‌های مختلفی از این ویدیوها برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف ساخته شده است که کاربر می‌تواند با دیدن آنها، احساس بودن در آن مکان را داشته باشد.

اهمیت بازاریابی ویدیویی برای کسب و کارها

در بند‌های قبلی نشان دادیم که بازاریابی ویدیویی دارای چه مزایایی است و چگونه می‌تواند یک کسب و کار را تحت تأثیر قرار دهد. طبق آمارهای منتشر شده توسط گروه Wyzowl، بیش از 63 درصد از کسب و کارهای موجود در دنیا از بازاریابی ویدیویی به عنوان محتوای اصلی تبلیغات خود استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید که از این 63 درصد، در حدود 80 درصد از آنها، ویدیو مارکتینگ را بخش مهمی از استراتژی تبلیغاتی خود می‌دانند. ویدئوها و تصاویر ویدئویی به سرعت در حال پیشرفت هستند و زودتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم، خود را به ارتفاعات تبلیغاتی می‌رسانند.

اما با توجه به اینکه بازاریابی ویدیوی یکی از جدیدترین بخش‌های صندوقچه تبلیغات است، هنوز در مورد آن تردیدهایی وجود دارد. آیا او واقعاً استفاده از فیلم‌ها برای تبلیغ کسب و کار مناسب است؟ آیا تاثیرگذاری کافی را دارد؟ در ادامه با ذکر چند دلیل نشان خواهیم داد که پاسخ این سؤالات به چه صورت خواهد بود:

1. ویدئو باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش می‌شود

 اولین نکته مهم در استفاده از بازاریابی ویدیویی این است که بشدت بر نرخ تبدیل و افزایش فروش شما تأثیر می‌گذارد. وقتی که شما یک ویدیو برای محصول خود می‌سازید و در یک صفحه قرار می‌دهید، مشتری بدون آن که نیاز به خواندن محتوا داشته باشد، با اطمینان کامل محتویات ویدیویی را نگاه کرده و این موضوع باعث اطلاع‌رسانی بهتر به او می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، ویدیو می‌تواند نرخ تبدیل شما را به میزان 80 درصد افزایش دهد.

 ویدیو همچنین می‌تواند به طور مستقیم به افزایش فروش منجر شود. مطالعات نشان می‌دهد که 74 درصد از کاربرانی که ویدیو توضیح یک محصول را تماشا می‌کنند، متعاقب آن محصول را خریداری کرده‌اند. بنابراین بهترین شروع برای یک کسب و کار، ساختن فیلم‌های هیجان انگیز برای محصولات است. نمودار نشان داده شده در زیر به خوبی گویای همه چیز هست. در این تصویر می‌بینید که استفاده از بازاریابی ویدیویی به چه صورت نرخ تبدیل مشتری در کسب و کارهای مختلف را افزایش داده است.

2. ویدیو اعتماد ایجاد می‌کند

اعتماد مهمترین حلقه افزایش نرخ تبدیل و همچنین افزایش نرخ فروش است. ایجاد اعتماد بین مشتری و فروشنده بسیار مهم است و ما به عنوان بازاریاب باید بتوانیم این اعتماد را ایجاد کنیم. از کسانی که در حوزه تهیه محتوا فعالیت می‌کنند، شاید تعداد انگشت شماری در تولید محتوای نوشتاری یونیک و منحصر به فرد تبحر دارند. چرا؟ زیرا همیشه کلمات به یکدیگر شبیه هستند و قرار گرفتن آنها با توجه به اصول نگارشی باعث تکرار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مشتری احساس کند با توضیحات مشابه در مورد یک محصول مواجه شده و از خرید آن منصرف می‌شود.

اما وقتی که بحث استفاده از فیلم برای معرفی یک محصول پیش می‌آید، همه چیز جدید است! از قالب فیلم بگیریم تا کاراکترها و محصولات، که احتمالاً نمونه مشابه آن در اینترنت وجود نخواهد داشت. بنابراین مشتری احساس می‌کند که این فیلم تبلیغاتی صرفاً برای او ساخته شده است و با علاقه بیشتری به آن نگاه می‌کند. این همین دلیل است که 57 درصد از مشتریان و مصرف کنندگان اعلام کردند که فیلم‌ها به آنها اعتماد بیشتری برای خرید آنلاین می‌دهند.

ویدیو مارکتینگ

3. ویدیو باعث بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه می‌شود

 اگر دوست دارید بیشتر هیجان زده شوید، جالب است بدانید که 83 درصد از کسب و کارهای مختلف معتقدند که ویدیو مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی برای آنها به ارمغان آورده است. با وجود اینکه تولید ویدیو هنوز ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه نیست و زمان زیادی برای آماده سازی یک کلیپ ویدیویی صرف می‌شود، اما باید بدانید که ابزارهای ویرایش آنلاین ویدیو به طور مداوم بهبود می‌یابند و از لحاظ اقتصادی و زمانی مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. حتی امروزه گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند در تولید ویدیوهای بسیار مناسب و معقول به کار گرفته شوند.

 خبر خوب دیگر در مورد بازاریابی ویدیو این است که قرار نیست شما یک فیلم ساز حرفه‌ای باشید. در واقع این محتوا است که اهمیت دارد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران اغلب به محصولاتی که چندان توضیح کافی ندارند علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. برای مشتریان و خریداران، کیفیت پایین و طراحی ضعیفه فیلم تقریباً مهم نیست.

4. گوگل هم ویدیو را دوست دارد

شاید به این حرف من بخندید و حتی برای شما هم حالت مسخره داشته باشد، اما جالب است بدانید که خود گوگل هم تبلیغات ویدیویی و ویدیو مارکتینگ را نسبت به روش‌های نوشتاری ترجیح می‌دهد. شاید پیدا کردن آمار دقیق از تغییر الگوریتم‌های گوگل از روز اول تا کنون خیلی سخت و پیچیده باشد و نیاز به بررسی‌های بیشتری داشته باشد. اما جالب است بدانید که حتی خود گوگل هم از این تغییر الگوریتم‌های متوالی خسته شده و به دنبال راهکار مناسبی برای جلوگیری از کپی شدن مطالب است.

خیلی سخت نیست، شما می‌توانید یک کلیدواژه را در گوگل جستجو کنید و ببینید که چند سایت ایرانی یا خارجی در مورد یک موضوع نوشتند. گروه Moovly در این مورد آمار جالبی دارد: آن‌ها اعلام کردند که وب سایت‌هایی که در مطالب خود فیلم و ویدیو دارند، 53 بار نسبت به سایر سایت‌ها بیشتر نشان داده شده‌اند. پس چرا ما هم شروع نکنیم؟!

5. فیلم‌ها و گوشی‌های هوشمند با هم عجین هستند

ویدیو و گوشی‌های هوشمند دست به دست یکدیگر حرکت می‌کنند. در حدود 90 درصد از مشتریان و مصرف‌کنندگان، ویدیو محصولات را بر روی تلفن همراه خود تماشا کردند. از سه ماهه سوم سال 2013، نمایش ویدیوهای موبایلی تاکنون بیش از 233 درصد افزایش یافته است. یوتیوب گزارش کرده است که بازدید فیلم‌هایش در گوشی‌های هوشمند هر ساله 100 درصد افزایش می‌یابد. مردم دوست دارند که همزمان حرکت کنند و فیلم ببینند.

 همچنین گوگل به ما اعلام کرده است که کاربران گوشی‌های هوشمند دو برابر بیشتر از تماشاگران تلویزیون‌ها هستند و جالب است که این آمار درمورد استفاده از کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ‌ها نیز صدق می‌کند. در این آمار تعداد بازدیدکنندگان فیلم‌های ویدیویی در گوشی‌های هوشمند، 4/1 برابر تلویزیون و حتی کامپیوترهای شخصی است. این موضوع نشان می‌دهد که برندهای تجاری باید به سراغ بازاریابی ویدیویی در داخل گوشی‌های هوشمند بروند تا به دیده شدن برند تجاری خود کمک کنند.

ویدیو مارکتینگ

6. ویدیو مارکتینگ همه چیز را توضیح می‌دهد

آیا تاکنون یک محصول یا یک خدمت را برای فروش گذاشته‌اید؟ یک ویدیو برای نشان دادن نحوه کار این محصول آماده کنید. مطمئن باشید 98 درصد از کاربرانی که این فیلم را دیده‌اند، معتقدند که کلیه اطلاعات کافی را دریافت کرده‌اند. شاید به همین دلیل است که 45 درصد از بازرگانان و تجار بزرگ دنیا از بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند. حتی جالب است بدانید که 83 درصد از این کسب و کارها گفته‌اند که ویدیوهای توضیحی موثرتر از صفحه اصلی محصول بوده است.

 پس اگر می‌خواهید از تبلیغات ویدیویی استفاده کنید، سعی کنید به سراغ موشن گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها بروید و از مفاهیم متحرک استفاده کنید تا بتوانید ویژگیها و خصوصیات محصولات خود را معرفی کنید. موشن گرافیک‌ها ترکیبی کامل از سرگرمی، نوستالژی و سادگی هستند و می‌توانند به عنوان یک ابزار کارآمد به کار شما کمک کنند.

7. ویدیو حتی خریداران تنبل را هم جذب می‌کند

 ویدیو یک ابزار عالی برای یادگیری است، در عین حال یک شیوه بسیار ساده برای مصرف است. زندگی امروزه بیش از حد مشغولیت می‌آورد و باید بپذیریم که کاربران اینترنتی زمان کافی برای خواندن توصیفات طولانی محصول یا عمیق شدن در مورد مطالب مختلف را ندارند. مشتری مدرن می‌خواهد محصول را در عمل ببینند و ترجیح می‌دهد که این آموزش توسط یک فیلم به او نشان داده شود. پس با بازاریابی ویدیویی به راحتی می‌توانید تنبل‌ها را هم جذب کنید.

8. ویدیو مارکتینگ به انتشار محتوا کمک می‌کند

مایکل استلسنر، مدیر بخش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در هشتمین سمینار سالیانه شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که 60 درصد از بازاریابان اجتماعی در سال 2015 از محتوای ویدیویی استفاده کردند و این آمار در سال 2016 به 73 درصد افزایش یافته است. همچنین شبکه‌های اجتماعی کاربران را به تولید محتوای ویدیویی تشویق می‌کنند. سالانه 3600 ویدیو در فیس بوک و اینستاگرام منتشر شده است. از طرف دیگر یوتیوب دومین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است. پس اگرچه کاربران از محتوای ویدیویی به عنوان یک سرگرمی استفاده می‌کنند، اما باید این حقیقت را بپذیریم که ویدیوها می‌توانند محصولات مختلف را معرفی کنند و به افزایش فروش آنها کمک کنند.

ویدیو مارکتینگ

برخی از آمارهایی که شما را به استفاده از بازاریابی ویدیویی مشتاق می‌کنند

با توجه به نکات و مواردی که درباره اهمیت بازاریابی ویدیویی گفته شد، شاید الان زمان خوبی باشد که به سراغ آمارهای منتشر شده در این باره برویم و ببینیم که نهادهای بین‌المللی در مورد این روش تبلیغاتی چه دستاوردهایی دارند. جالب است بدانید که تبلیغات ویدیویی توسط طیف وسیعی از بازاریابان به کار گرفته می‌شود. برخی از آمارهایی که ممکن است برای شما جذاب باشند به شکل زیر هستند:

  • ویدیو مارکترها یا همان بازاریابان حوزه ویدیو با کمک این شیوه، در هر سال 66 درصد آمار مخاطبان (Leads) خود را افزایش می‌دهند؛
  • بازاریابان ویدیویی 54% آگاهی و شناخت از یک برند را با این روش به دست می‌آورند؛
  •  بیش از 76 درصد از بازاریابان و کسب و کارهای کوچک از نتایج ویدیو مارکتینگ استفاده می‌کنند؛
  • حدود 83 درصد از کسانی که از ویدیو استفاده می‌کنند معتقدند که نرخ بازگشت سرمایه آنها مناسب است؛
  • 73 درصد از کسانی که قبلاً ویدیو محصولات را نگاه نمی‌کردند، با دیدن ویدیو محصول مورد نظر را خریده‌اند؛
  • 97 درصد از مشاغلی که از ویدیو برای معرفی کار خود استفاده می‌کنند اعلام کرده‌اند که این شیوه به معرفی کسب و کار آنها بهتر کمک می‌کند؛
  •  94 درصد از مشاغل اعلام کرده‌اند که ویدیو یک ابزار مؤثر در معرفی کسب و کار آنهاست؛ در میان افراد مورد نظر سنجی، 81 درصد افزایش در فروش خود را اعلام کرده‌اند و 53 درصد گفته‌اند که آمار تماس‌های پشتیبانی آنها کاهش یافته است.
  • این آمارها به خوبی نشان می‌دهند که استفاده از ویدیو مارکتینگ در یک کسب و کار تا چه اندازه اهمیت دارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه چگونه می‌تواند به کسب مشتری بیشتر و افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمک کند. اما باید از جنبه دیگری به مسئله اهمیت بازاریابی ویدیویی بپردازیم و نشان دهیم که چه کسانی از این ابزار استفاده می‌کنند. ببینید:

    • 41 درصد از بازاریابان از ویدیو به عنوان یک استراتژی استفاده می‌کنند؛
    • 60 درصد از بازاریابان فعال در حوزه B2B و B2C از ویدیو برای بازاریابی استفاده می‌کنند؛
    • 30 درصد از بازاریابان حوزه B2B اعلام کرده‌اند که ویدیو یک کلید اصلی در موفقیت بازاریابی محتوایی آنها محسوب می‌شود؛
    • 34 درصد از بازاریابان B2C از این روش به عنوان یک رمز موفقیت یاد کرده‌اند؛
    •  جالب است بدانید که در سال 2016 نزدیک به 60 درصد از بازاریابان از ویدیو استفاده کرده‌اند که این آمار در حال حاضر به 73 درصد رسیده است؛
    •  در سال 2016، در حدود 14 درصد از بازاریابان از ویدیوی زنده استفاده کرده‌اند؛

    پس بازاریابان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از بازاریابی ویدیویی برای آنها بسیار مهم است و به رونق کسب و کار آنها کمک می‌کند. حتی شرکت‌هایی که هنوز به استفاده از این روش روی نیاورده‌اند و آمار آنها در این لیست ذکر نشده است، در حال انجام مقدمات لازم برای استفاده از فیلم و مصنوعات ویدیویی هستند.

    اما مشتری‌ها چه رفتاری دارند؟ آیا آنها نیز به فیلم علاقه دارند:

    • آیا می‌دانستید که 45 درصد از افراد جامعه حداقل یک ساعت یا بیشتر، فیلم در هر روز می‌بینند؛
    • آیا می‌دانستید 60 درصد از کاربران یوتیوب اعلام کرده‌اند که با دیدن فیلم نظر آنها تغییر می‌کند؛
    • آیا می‌دانستید که 50 درصد از کاربران اینترنتی و مشتریان حداقل یک ویدیو قبل از خرید محصول موردنظرشان دیده‌اند؛
    •  آیا می‌دانستید که 79 درصد از مشتریان اینترنتی دیدن فیلم را به خواندن محتوا در مورد یک محصول ترجیح می‌دهند (Wyzowl
    • آیا می‌دانستید که 43 درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که مجدداً فیلم‌ها را تکرار کنند (Hubspot
    • آیا می‌دانستید 84 درصد از مصرف کنندگان بعد از دیدن یک فیلم به خرید محصول علاقه پیدا می‌کنند؛
    • آیا می‌دانستید که 91 درصد از مشتریان به تماشای فیلم‌های تشریح یک محصول می‌نشینند؛

     

    ویدیو مارکتینگ

    جالب است بدانید که مؤسسات مختلفی در مورد تمایل مصرف‌کنندگان و مشتریان به بازاریابی ویدیویی تحقیق کرده‌اند و نتایج آنها نشان می‌دهد که 50 درصد از کاربران معتقدند که بهترین زمان برای دیدن فیلم‌ها همان 1 دقیقه است. در یک تحقیق که توسط گروه Wistia انجام گرفته، نشان داده است که بیشترین توجه کاربران به فیلم‌ها همان 2 دقیقه اول فیلم بوده و فیلم‌های بیشتر از 2 دقیقه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما بد نیست نگاهی به آمار بازاریابی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نیز بپردازیم و ببینیم که عکس العمل کاربران موبایلی به این شیوه به چه شکل است:

    • گزارش گروه IAB نشان می‌دهد که 95% از سرمایه بازاریابان در بحث موبایل و همچنین تبلیغات ویدیویی هزینه می‌شود؛
    • با توجه به گزارش یوتیوب، بیش از نیمی از کاربران، فیلم‌های آن را در گوشی‌های همراه خود می‌بینند؛
    •  گروه comScore اعلام کرده است که به طور میانگین 40 دقیقه از هر روز، از هر کاربر، صرف دیدن فیلم‌های یوتیوب در گوشی‌های هوشمند می‌شود؛
    • جالب است بدانید که 90 درصد از مشتریان، فیلم‌های تبلیغاتی را در گوشی‌های خود می‌بینند؛
    •  توییتر اعلام کرده است که 90 درصد از فیلم‌های آنها تنها در گوشی‌های همراه مشاهده می‌شود؛
    • در سال 2016 تحقیقات نشان می‌دهد که  سالانه 8 میلیارد ویدیو در فیس بوک مشاهده شده است؛
    • آمارها نشان می‌دهد که در اسنپ چت بازدید ویدیو به 10 میلیارد می‌رسد؛
    • توییتر اعلام کرده است که بازتوییت فیلم‌های آنها 6 برابر تصاویر و عکس‌هاست؛
    • به عنوان آخرین آمار، 4/53 درصد از بازاریابان اعلام کردند که اینستاگرام به دلیل امکان اشتراک‌گذاری ویدیو و جذابیت آن نزد کاربران اهمیت بالایی دارد.