اشتراک گذاری پست

ویدیو مارکتینگ چیست؛ چرا کسب‌کارها به بازاریابی ویدیویی نیاز دارند؟

در این مطلب ما بازاریابی ویدیویی را به طور کامل تعریف خواهیم کرد، مروری به نحوه اجرای آن خواهیم داشت، مزایا و معایب آن را معرفی می‌کنیم، اهمیت ویدیو مارکتینگ را با توجه به آمارهای نشان داده شده توسط منابع معتبر جهانی نشان می‌دهیم و در نهایت پنج راز بزرگ برای موفقیت در این حوزه را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی ویدیویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یا تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که در جریان آن از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود. در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به معرفی کلی یک کسب و کار بپردازد و نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد؛
  • یک محصول را معرفی کند و نحوه استفاده از آن را به مشتری آموزش دهد؛
  • در مورد بهره بردن از یک خدمت یا یک ابزار ساخته می‌شود؛
  • نکاتی در مورد تعمیر یک محصول یا مثل یک محصول ارائه می‌دهد؛
  • شامل آموزش یک مبحث می‌شود؛
  • یک گروه را معرفی می‌کند که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

تاریخچه ویدیو مارکتینگ

برای مطالعه تاریخچه ویدیو مارکتینگ باید به خیلی سال‌های قبل برگردید و این نشان می‌دهد که این شیوه بازاریابی حتی از پیدایش اینترنت نیز قدیمی‌تر است. در سال 1940 یک شرکت به اسم Bulova اقدام به ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیویورک کرد که برای این تبلیغات خود 4 دلار پرداخت. این اولین روش تبلیغاتی به سبک جدید و با استفاده از فیلم بود.

 نسل جدید فیلم‌های تبلیغاتی با ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star وalternatively the very prophetic song came out در سال 1981رواج یافت. در سال 1984 نیز شرکت اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعد از آن در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد. این ویدیو مبلغی بالغ بر 750 دلار برای آنها هزینه داشت.

 سال 2005 با ساخت شبکه اجتماعی یوتیوب مواجه شدیم و شرکت‌های مختلفی از آن به عنوان اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. اولین شرکت معروف که از یوتیوب استفاده کرد، شرکت نایک در سال 2005  بود و شرکت گوگل نیز در سال 2007 اقدام به تبلیغات در یوتیوب کرد. در سطح ایران نیز سرویس‌های اشتراک گذاری مانند آپارات بیشتر از سایر سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاریخ ایجاد آن به سال 1389 برمی‌گردد.

ویدیو مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی چگونه اجرا می‌شود؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از بازاریابان به سمت بازاریابی ویدیوی نروند، نیاز به مهارت در ساخت فیلم و هزینه بر بودن این روش است. در واقع کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند، باید آشنایی حداقلی با نحوه تولید فیلم یا حتی انیمیشن داشته باشند. پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی است.

 اگر از شرکت‌ها کمک بگیرید، کار شما بسیار ساده‌تر است. اما اگر خود شما می‌خواهید فیلم بسازید، گام ابتدایی شما فراگرفتن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی است. طبیعتاً با برداشتن گام اول، شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوه‌های مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری جذب کنید.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و فضای کافی برای هاستینگ آن انتخاب کرده‌اید، می‌توانید فیلم آموزشی و تبلیغاتی محصولات خود را در همین فروشگاه قرار دهید یا در کنار آن یک وبلاگ ایجاد کنید، این فیلم‌ها را در آنجا آپلود کرده و به فروشگاه خود لینک دهید. اما بیشتر شرکت‌ها از این شیوه استقبال نمی‌کنند و معتقدند که استفاده از فیلم باعث سنگین‌تر شدن وب سایت آنها می‌شود.

راهکار جایگزین برای این افراد، استفاده از سرویس‌های اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب است. اگر وب سایت شما فقط به کاربران و مشتریان داخلی محدود می‌شود، بهتر است از همان آپارات استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید که مشتری‌های مختلفی در سطح جهان دارید، باید از یوتیوب و یا سایر سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم به صورت بین المللی استفاده کنید.

روش دیگری که برای اجرای بازاریابی ویدیوی باید به کار ببرید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، و اسنپ چت تنها چند مورد از این سرویس‌ها هستند، شما می‌توانید کاربران آنها را به عنوان فالوور خود جذب کنید و برنامه تبلیغاتی‌تان را بر روی‌شان پیاده‌سازی کنید.

وایرال مارکتینگ چیست؟

یکی از مباحثی که بطور مستقیم با ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی در ارتباط است، وایرال مارکتینگ است که امروزه در بسیاری از روش‌های بازاریابی به کار گرفته می‌شود. وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش آن همان بازاریابی است که ممکن است به شیوه‌های مختلف اجرا شود و شامل روش‌های اینترنتی و غیر اینترنتی می‌شود. در مورد بخش وایرال باید به کلمه انگلیسی Viral و معنی آن رجوع کنیم. در واقع این کلمه به معنی ویروسی یا ویروس مانند است که کنار هم قرار گرفتن آن با کلمه بازاریابی، باعث به وجود آمدن یک سبک جدید از مارکتینگ شده است که ممکن است با روش‌های اینترنتی یا غیر اینترنتی اجرا شود. نامگذاری این شیوه بازاریابی از رشد ویروس‌ها نشأت گرفته است که به صورت انتقال از یک فرد به فرد دیگر است که باعث گسترش آن می‌شود.

بنابراین وایرال مارکتینگ را می‌توان به عنوان یک روش بازاریابی معرفی کرده که تبلیغات آن با استفاده از انتقال فرد به فرد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌گیرد. در این حالت، بازاریاب اصلی، تبلیغات خود را به زیر دسته‌ها انتقال داده و آنها وظیفه بازاریابی و تبلیغات در سطوح پایین را برعهده می‌گیرند. البته نکته‌ای که در اینجا باید در نظر بگیرید این است که در ماهیت چیزی که می‌خواهید به صورت ویروسی پخش شود، باید عنصر و یا ویژگی‌ای وجود داشته باشد که باعث جذب آدم‌ها و انتقال آن به یکدیگر شود.

اما احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده است که وایرال مارکتینگ چه ربطی به بازاریابی ویدیویی دارد؟ زمانی که شما یک ویدیو را به عنوان ویدیو تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یا در رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارید، دیده شدن ویدیو از یک طرف و پخش شدن آن در شبکه‌های اجتماعی و بین افراد مختلف باعث به وجود آمدن یک نوع بازاریابی ویروسی می‌شود. بنابراین می‌توانیم ویدیو مارکتینگ را به عنوان یک شاخه از وایرال مارکتینگ معرفی کنیم.

ویدیو مارکتینگ

مزایایی ویدیو مارکتینگ

با توجه به مطالبی که در مورد نحوه اجرای بازاریابی ویدیویی گفته شد، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که استفاده از ویدیو ممکن است سخت و آزاردهنده باشد. پس چه دلیلی دارد که اکثر بازاریابان به سراغ استفاده از فیلم می‌روند و بازدهی این کار بالاتر است؟ دلایل آن در زیر آمده است:

  • ویدئو کاربر را درگیر می‌کند: یکی از بهترین امتیازاتی که فیلم‌های تبلیغاتی دارند این است که کاربر را با خود درگیر می‌کنند. در واقع اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، احتمال دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای تیم‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود.
  •  استفاده از ویدیو آسان است: استفاده از ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحت است. در واقع کاربر به جای اینکه 30 صفحه متن در رابطه با تعمیر یا نحوه استفاده از یک کالا را بخواند، با خیال راحت می‌تواند همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببیند. بنابراین زمانی که برای خواندن متن نوشتاری صرف می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم آموزشی می‌شود.
  •  ویدیو جامع و کامل است: اصولاً در بازاریابی ویدیویی از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده می‌شود. در هر دو سبک، بازاریابان تلاش می‌کنند که نکات متعددی را در آنها بگنجانند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهند. این در حالی است که متن‌های نوشتاری در بیان کردن برخی موارد ناتوان هستند و نویسنده مجبور است که مطالب بیشتری برای توضیح یک بحث یا حتی یک اصطلاح خاص به کار ببرد.
  • ویدیو با احساسات در ارتباط است: اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشند، می‌تواند احساسات بیننده را با خود درگیر کند. ساخت یک کلیپ تبلیغاتی طنز یا درگیر کردن عواطف مشتریان در ویدیو، روش‌هایی است که بازاریابان، از آن در کسب و کار خود استفاده می‌کنند.
  • ویدیو در حافظه می‌ماند: اگر شما از یکی از دوستان یا آشنایان خود بخواهید که یک فیلم قدیمی را برای شما توصیف کنند یا از آنها بخواهید که مطالب یک نوشته یا کتاب را برای شما تعریف کنند، مطمئن باشید که توانایی آنها در توصیف فیلم بسیار بیشتر است؛ زیرا خاصیت فیلم‌ها به صورتی است که بیشتر در حافظه فرد می‌ماند و فرد از لحاظ احساسی و عواطف با آن فیلم درگیر می‌شود.
  • ویدیو محبوبیت بالایی دارد: برای درک این موضوع می‌توانید به یکی از شبکه‌های اجتماعی بروید و میزان بازدید پست‌های ویدیویی و نوشتاری را با هم مقایسه کنید. امروزه میلیون‌ها و شاید میلیاردها کاربر از فیلم‌های گذاشته شده در یوتیوب دیدن می‌کنند و از فیسبوک برای دیدن کلیپ‌های مختلف بهره می‌برند. حال ممکن است این کلیپ‌ها تبلیغاتی باشند یا صرفاً برای طنز یا آموزش یک مطلب باشد.
  • موتورهای جستجو ویدیو را ترجیح می‌دهند: یکی از خصوصیات بارز فیلم‌ها این است که موتورهای جستجو نیز به آنها علاقه زیادی دارد. باید بپذیریم که درصد بسیار کمی از محتوای نوشتاری یونیک و اختصاصی است. این در حالی است که هر فیلم دارای فضا و قالب اختصاصی خود بوده و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شود. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر می‌کند.

 

ویدیو مارکتینگ

معایب بازاریابی ویدیویی

قبل از هر چیزی، باید یک اعتراف داشته باشیم که استفاده از بازاریابی ویدیویی چندان هم ساده نیست و ترس شما از آن منطقی به نظر می‌رسد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بین 30 تا 40 درصد بازاریابان تمایلی به استفاده از ویدیو مارکتینگ ندارند. اما دلیل آنها برای این کار چیست:

  • ساخت ویدیو گرانتر از محتوای نوشتاری است: برای نوشتن محتوای نوشتاری در یک سایت، فقط به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید که بتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید. پس نه به تخصص خیلی پیچیده‌ای نیاز دارید و نه هزینه زیادی برای آن می‌پردازید. این در حالی است که شما برای ساخت یک ویدیو، باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف را آموزش دیده باشید و یا ساخت آن را به یک شرکت واگذار کنید. در هر صورت برای تهیه محتوای ویدیویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.
  • ساخت ویدیو زمان‌بر است: چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساخت ویدیو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری برای یک سایت زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما هم نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای کافی برای گذاشتن در این فیلم را داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث می‌شود که زمان زیادی از بازاریابان گرفته شود.