اشتراک گذاری پست

۶ تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی

این روزها برای تصویربرداری حرفه‌ای، از انواع کوادکوپتر دوربین دار استفاده می‌شود. چرا که با استفاده از این نوع پهپاد می توان از هر سوژه ای در هر موقعیتی بهترین تصاویر را ثبت کرد. اما فرقی نمی کند که شما در حال استفاده از آخرین مدل کواد کوپتر دوربین دار هستید یا نه؛ اگر با انواع تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی آشنایی نداشته باشید. به همین سبب، در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین اصول نورپردازی در فضای باز را آموزش دهیم.

1. عکاسی ضد نور یا Silhouette

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، در این حالت شما باید از نور پس زمینه استفاده کنید، تا سوژه مورد نظر کاملا تاریک به نظر برسد. در این حالت جزئیاتی از سوژه در تصویر مشخص نیست و تنها نمای کلی آن مشخص است.

عکاسی ضد نور یا Silhouette | 6 تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی

برای استفاده از این تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که خورشید را درست پشت سر سوژه مورد نظر قرار داده و عکس بگیرید.

عکاسی ضد نور یا Silhouette

2. عکاسی در ساعت طلایی (Hours)

همان‌طور که از اسم این تکنیک مشخص است، برای تصویربرداری هوایی در این حالت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تصویربرداری را در هنگام غروب آفتاب و یا طلوع آن انجام دهید. در این ساعت از روز، به دلیل لایه‌های مختلف که سر راه اشعه‌های خورشید قرار دارند، رنگ نور نیز بسیار متفاوت و زیبا به نظر می‌رسد.

عکاسی در ساعت طلایی (Hours) | 6 تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی

ساعت آبی زمانی رخ می‌دهد که خورشید دقیقاً زیر افق قرار داشته و با یک رنگ آبی غنی مشخص می‌شود. در این ساعت از روز، می‌توانید تصاویری بسیار ملایم و آرامش بخش ثبت کنید.

عکاسی در ساعت طلایی (Hours)

3. عکاسی Alpenglow

Alpenglow به عنوان یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شود. در این حالت، نور به صورت مستقیم از جو عبور کرده و یک درخشش قرمز رنگ ایجاد می‌کند.

عکاسی Alpenglow

کوادکوپترهای دوربین دار، بهترین گزینه برای تصویربرداری هوایی در این حالت هستند، چرا که می‌توانند با یک زاویه گسترده و دیافراگم کوچک، در ارتفاعات زیاد بهترین تصاویر را ثبت کنند.

تنها کاری که هنگام استفاده از این تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی باید انجام دهید این است که کمی تا شروع ساعات آبی روز صبر کنید. به خاطر داشته باشید که در برای عکاسی در حالت Alpenglow شما تنها چیزی حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان دارید. بنابراین دوربین خود را آماده نگهدارید.

به خاطر داشته باشید که برای تصویربرداری هوایی در این حالت نباید دوربین را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. بلکه باید اطمینان حاصل کنید که سوژه مورد نظر شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد.

توجه: در صورتی که کنار آب عکاسی می‌کنید و سرعت شاتر شما پایین است، حتما از یک لرزشگیر و سه پایه برای ثبت هرچه بهتر تصاویر استفاده کنید.

4. عکاسی Depth

اگر می‌خواهید اجزای منظره مورد نظرتان به صورت مجزا و جدا از هم به نظر برسند، باید از این تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک شما می‌توانید از نور موجود در محیط برای ایجاد تفکیک بین عناصر مختلف موجود در منظره استفاده کنید.

عکاسی Depth | 6 تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی

در صورتی که می‌خواهید یک سوژه خاص در تصویر شما نزدیکتر به نظر برسد باید از نورپردازی تیره و در صورتی که می خواهید سوژه دورتر به نظر برسد، از نورپردازی روشن استفاده کنید.

عکاسی Depth

5. عکاسی Overcast

در صورتی که می‌خواهید پرتوهای نور خورشید را در عکستان محو کنید، می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

عکاسی Overcast

یکی از مزیت‌های عکاسی در این حالت این است که به شما این فرصت را می‌دهد تا تصاویر خود را به سیاه سفید تبدیل کرده و با تنظیم سایه‌ها، موجب افزایش جذابیت عکستان شوید.

6. عکاسی بازتاب کامل (Water)

در این تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی ، شما می‌توانید بازتاب یک سوژه را در آب ثبت کنید.برای انجام این کار باید کوادکوپتر دوربین دار خود را تا حد امکان در ارتفاع پایین نگهداشته و سپس زاویه آن را در کمترین حالت خود تنظیم نمایید.

عکاسی بازتاب کامل (Water)

نتیجه گیری

در این مقاله ۶ تکنیک نورپردازی در تصویربرداری هوایی را آموزش دادیم. شما زمانی می توانید از کوادکوپتر دوربین دار خود بهترین استفاده را داشته باشید، که بدانید تصویربرداری را در چه زمانی از روز، با چه زاویه ای نسبت به نور خورشید، چه ارتفاعی و … انجام دهید. امیدواریم که با استفاده از تکنیک‌های گفته شده، تجربه جدیدی از پرواز با کوادکوپترتان داشته باشید.

 

Instagram SinaSGZ                                      Telegram SinaSGZ